Det TV 2-heleide selskapet TV 2 Torget selger annonser til småbedrifter over hele landet.
De lover bedriftene god trafikk og effektiv annonsering. Interne e-poster og en selgermanual Dagbladet har fått tilgang til viser at selgerne skal fortelle mulige kunder at de har 350 000 unike lesere i måneden.
Men den reelle trafikken på tv2torget.no er langt lavere.
- De har nesten ingen treff, og det er jo en kjent sak, sier Ifølge Roar Eriksen, seniorrådgiver i Findability, som har jobbet med analyse av nettsteder og markedsføring i 20 år.
- Jeg reagerer
I intern e-post Dagbladet har fått tilgang på fra en tidligere ansatt, skriver Richard Lier, tidligere salgssjef i TV 2 Torget, at nettstedet TV2torget.no har 350 000 unike lesere i måneden. E-posten er fra 2008.
I materialet det som skal være materiale fra bedriften og som stammer fra 2012, går det fram at nettstedet har 300 000 brukere per måned. I det som skal være en selgermanual, går det fram at nettstedet har 350.000 unike brukere i uka.
Den ansatte Dagbladet har vært i kontakt med, sier at han i kundesamtaler ble oppfordret til å si at nettstedet hadde 500 000 unike brukere i måneden.
- Det hadde vi jo absolutt ikke, sier den tidligere ansatte, som også reagerer på at TV 2 ikke selv har tatt tak i eller omtalt forholdene i selskapet de selv eier når de har gitt bred omtale av pågripelsen av i alt syv selgere fra selskapet 1801 Nummeropplysninga.
Les hele saken her